0900 - 25 25 255

Telefonisch 7 dagen p/w bereikbaar (€ 0,45 p/m):
ma t/m vr: 9.00 uur tot 21.00 uur, za en zo: 10.00 uur tot 20.00 uur


donderdag 16 februari 2017

A Chorus Line: ‘Het is de moeder aller audities’

17 dansers. 8 spotlights. 1 droom… Het wordt ook wel de musicals der musicals genoemd; A Chorus Line. Het is een van de langslopende Broadwayproducties ter wereld. En nu te zien in Nederland!

De originele versie van A Chorus Line, die in 1975 op Broadway stond, is ruim zesduizend keer opgevoerd. Het is een gewilde musical onder acteurs want het gaat over hun vak. De voorstelling is eigenlijk één grote auditie en laat de passie, toewijding, en teleurstelling zien die erbij horen. Het verhaal gaat over een groep dansers die allemaal hopen op een rol. Ze vertellen tijdens het auditeren hun verhaal. Hoe zijn ze danser geworden, waarom staan ze op het podium? Wat zijn hun drijfveren, hun dromen? Edwin Jonker speelt regisseur Zach, die de auditie afneemt. “A Chorus Line is een klassieker, een musical die in ons collectief geheugen ligt. Het is de moeder aller audities. De vraag is: waarom kiezen we voor dit vak? Het is onzeker, je hebt geen vast inkomen en je bent zo goed als je laatste rol. Wat maakt dat je hiervoor kiest? Je moet dus een enorme passie hebben om dit te doen. Om elke keer weer naar audities te gaan, en elke keer de kans loopt om teleurgesteld te raken.”

Audities doen, acteurs weten dat het erbij hoort, maar vinden het ook moeilijk. Frustrerend zelfs. Ergens binnen komen, honderd mensen zien staan en weten dat er maar drie een rol krijgen. Edwin: “Ik probeer altijd om ervan te leren. Wat ging goed, wat niet? Auditeren is voor mij nu anders dan vijf of tien jaar geleden. Als je lang in het vak zit weten mensen heel goed wat je kan. Voor deze rol hoefde ik niet te auditeren, er was alleen maar een gesprek nodig. Dat is niet altijd zo. Meestal als er een grote buitenlandse musical naar Nederland komt dan moet ook ik gewoon op komen draven in een zaaltje. En dat is oké. Word ik het niet, dan trek ik me dat niet aan. Vroeger vatte ik dat heel persoonlijk op, maar nu laat ik het gewoon van me afglijden. Op naar de volgende denk ik dan.”

Bettina Holwerda-Bakkum, die de rol van Sheila speelt, heeft honderden audities gedaan. “Het hoort erbij, dat weet je. Je hebt maar een kans om het goed te doen. En je wíl het goed doen. Dat maakt het spannend. Auditeren is jezelf blootgeven. Het is heel persoonlijk, je staat naakt, kwetsbaar voor een tafel waarachter vier mensen zitten en een camera staan. Als je door de eerste ronde niet komt is dat nog te overzien, maar afgewezen worden in de laatste ronde is gewoon heel pijnlijk. Soms moet je negen keer terugkomen en dan word je het toch niet.”Ik ben zo vaak niet aangenomen en teleurgesteld geweest. Part of the deal, zeker, maar ook verdrietig en pijnlijk. En toch ook leerzaam. Wat ging niet goed? Hoe moet ik het volgende keer doen? Waar liet ik steken vallen?” Voor deze rol heeft ze ook auditie moeten doen. En dat ging eigenlijk heel ontspannen. “Ondertussen weet ik goed wat ik wel en niet kan, dat zorgt voor een bepaalde zekerheid. De auditie voor de rol van Sheila voelde goed. Ik dacht: aan mij ligt het niet, ik heb mijn best gedaan. En dat is niet altijd zo hè. Soms doe ik het ook dramatisch slecht haha.”

Edwin en Bettina kun je de senioren van de cast noemen. Ze zijn de oudste te midden van een groep, jonge, nieuwe talenten. Bettina: “Ik voel me één met de groep, leeftijd doet er niet echt toe, maar ik zie ook dat onze rol anders is. Edwin en ik worden bijvoorbeeld gevraagd om advies. We geven op die manier onze kennis door en kunnen de castleden helpen omdat we nu eenmaal meer meters hebben gemaakt. We geven zo als het ware de nieuwe generatie een duwtje.”

Die nieuwe generatie is onder meer Esmée Dekker die de streetwise Diana speelt, een stoere Puerto Ricaanse uit de Bronx. Al vanaf dat ze klein is wilde Esmée in musicals spelen. “Toen ik The Sound of Music had gezien wist ik: dit wil ik. Zingen, dansen en acteren; en dan allemaal in één stuk.” Ze ging naar de Frank Sanders Academie, studeerde af en schittert nu in A Chorus Line. “Musical is mijn leven en deze musical gaat daarover. Het geeft ook een goed beeld van mijn wereld. Vriendinnen hebbensoms geen idee. Die denken: dan heb je die rol toch niet? Leef lekker verder. Maar nu zien ze hoe veel moeite ik moet doen en hoe jammer het is als ik die rol niet krijg. En hoe groot de teleurstelling kan zijn.”

Ze dacht aanvankelijk dat ze niet ver zou komen tijdens de audities voor deze rol omdat ze geen dansachtergrond heeft. “Ik dacht: we zien wel. Dat was eigenlijk heel fijn, ik was relaxt, en dat komt niet vaak voor. Als je een rol te graag wil dan wordt een auditie vaak niks. Dan verpest je het. Maar nu kwam ik steeds een ronde verder. Tegen het einde vond ik het enorm spannend worden. Ik was zo ver gekomen, ja, toen wilde die ik rol ook wel heel graag!”

A Chorus Line is van 6 t/m 9 april in Carré te zien. Bestel hier uw kaarten. 


Carré nieuwsbrief


Vul a.u.b. uw voornaam in.
Vul a.u.b. geldige tussenvoegsels in.
Vul a.u.b. niet in.
Vul a.u.b. uw achternaam in.
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.


Binnenkort in Carré


Inloggen
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.
Minimaal 8 tekens en minimaal 1 hoofdletter en 1 kleine letter.
×