0900 - 25 25 255

Telefonisch 7 dagen p/w bereikbaar (€ 0,45 p/m):
ma t/m vr: 9.00 uur tot 21.00 uur, za en zo: 10.00 uur tot 20.00 uur


vrijdag 16 januari 2015

’Iedereen wil wel eens even Don Giovanni zijn’

Waar is opera mooier dan in de piste van Koninklijk Theater Carré?
Eén ding is zeker Eva Buchmann en Jan Willem de Vriend verheugen zich op hun muzikale avontuur met de vrouwenveroveraar Don Giovanni in het hart van het oude circuspaleis.

Regisseuse Buchmann en dirigent De Vriend maakten samen een nieuwe productie van Mozarts opera over de legendarische Don Giovanni die ten onder gaat aan zijn ongeremde rokkenjacht. Hun voorstelling stond al eerder in Zwitserland, waar de pers jubelde: ’Opera op de huid van het publiek’.
,,Extreem dicht’’, zegt Eva Buchmann. Jan Willem de Vriend: ,,Daarom is dit een voorstelling voor wie nooit naar een opera zou gaan. Het publiek zit rond het koor, orkest en de solisten. Zelfs het grote Carré heeft dan toch de intimiteit die de opera nodig heeft.’’
Het oude volksverhaal ’Don Giovanni’ heeft iets van een thriller. Bij de première in 1787 te Praag was de opera een succes. Daarna volgde Wenen, maar nadat keizer Josef II de achtste voorstelling had gezien, werd de opera verboden.

Waarom? De Vriend vertelt: ,,Josef had zich na de dood van zijn tweede vrouw afgezonderd en kwam daarna tevoorschijn als seksverslaafde. Soms trok hij met een paar bedienden de stad Wenen in om vrouwen te veroveren. Het publiek herkende dat in ’Don Giovanni’.’’
De dirigent signaleert een bijzonder toeval: ,,Het is niet ondenkbaar dat hij ook aan de deur was bij Aloysia, de schoonzuster van Mozart. Dat zou de reden zijn waarom haar vader aan een hartaanval overleed. Aloysia zong in Wenen de rol van Donna Anna. Haar vader wordt in de opera door Don Giovanni gedood.’’

Mysterie

Interessant, maar voor Eva Buchmann is deze ’held’ toch vooral een mysterie: ,,Net als de andere personages is hij nooit eenduidig. Hebben Anna en Giovanni iets gehad? Het gaat er om dat zijn komst Anna’s relatie met haar verloofde Ottavio heeft veranderd. Zij ontdekte een passie die ze bij Ottavio nooit heeft meegemaakt.’’
De Vriend: ,,De tenor Yves Saelens speelt Ottavio, als zo’n man die er nooit is als hij er juist moet zijn. Toch is hij is ook gevoelig en op een bepaalde manier tolerant. Hij gunt Donna Anna een eigen ontwikkeling.’’
De Brit Duncan Rock speelt de titelrol. De Vriend: ,,Het grote talent van zijn land.’’ Piotr Micinski is zijn bediende Leporello. ,,Hij geeft het toch wat donkere verhaal een komisch tintje. Je krijgt met hem medelijden, ook al profiteert hij mee van Giovanni’s avonturen, die hij ook nog heel spannend vindt. Een beetje gemeen.’’

Meesterversierder
Ook de andere personages zijn volgens De Vriend goed gekarakteriseerd: ,,In de Donna Elvira van Renate Arends herken je meer dan de verlaten, wat oudere gefrustreerde vrouw die zo’n versierder achterna loopt. Zij is trots en slim, maar denkt dat hij de grote liefde is. Kortom: de opera toont een groot palet aan menselijke trekken en emoties.’’
Omringd door het publiek leidt De Vriend als chef-dirigent Het Symfonieorkest in een letterlijk centrale rol. ,,Het is alsof de musici meespelen. Ze voelen de spanning en energie van de zangers. Ze genieten van wat de muziek doet met de personages. Los daarvan is het domweg heerlijk om Mozart te spelen. In elke maat vinden we steeds weer zoveel lagen en niveaus. Je wordt toch musicus om zijn muziek te kunnen spelen? Hij was een genie als Michelangelo en Da Vinci. Neem de ouverture met die akkoorden: Whoemmm, Pahhh, Whoemmmm Pahhh.’’

Mozart schreef de ouverture pas in de nacht voor de première nog moest schrijven? Die had hij allang in zijn hoofd zitten. Hij dacht sneller dan hij schreef en dat deed hij gedurfd. Hij opent de opera met een moord. Wie waagde dat in die tijd? Da Ponte schreef het verhaal, maar Mozart heeft hem beslist gestuurd. Da Ponte zelf zweeg over hun samenwerking, alsof hij zichzelf wilde beschermen.’’

Waanzinnig
,,Hun samenwerking moet waanzinnig zijn geweest’’, zegt Eva Buchmann. ,,Het is zo knap om zo’n opera te maken van een eigenlijk heel katholiek verhaal dat waarschuwt voor wat er kan gebeuren als je zo slecht leeft.’’
Ze wil in haar voorstelling niet oordelen of veroordelen, maar echte mensen laten zien met hun sterke en zwakke kanten. ,,Opera zonder poespas’’, zegt ze. ,,Het decor is beperkt tot de kern, zodat je steeds midden in het verhaal zit. Want ik wil Don Giovanni niet louter tonen als een vrouwenversierder, want dan mis je driekwart van de rijkdom die deze opera in zich heeft. Als mens is hij eigenlijk zelfs niet eens zo interessant. Mozart gaf hem daarom slechts een paar dunne aria’s. Fascinerend is daarentegen zijn wetteloze leefwijze en de manier waarop hij na de moord op de vader van Donna Anna ten onder gaat.’’

Bronnen:

Noordhollands Dagblad
Haarlems Dagblad
Gooi & Eemlander
Leidsch Dagblad
HMC Media

 


Binnenkort in Carré


Carré nieuwsbrief


Vul a.u.b. uw voornaam in.
Vul a.u.b. geldige tussenvoegsels in.
Vul a.u.b. niet in.
Vul a.u.b. uw achternaam in.
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.

Inloggen
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.
Minimaal 8 tekens en minimaal 1 hoofdletter en 1 kleine letter.
×