0900 - 25 25 255

Telefonisch 7 dagen p/w bereikbaar (€ 0,45 p/m):
ma t/m vr: 9.00 uur tot 21.00 uur, za en zo: 10.00 uur tot 20.00 uur

maandag 26 januari 2015

Mooie recensies voor Parelvissers van Nederlandse Reisopera

23 t/m 25 februari in Carré

De Parelvissers is één van die opera’s die ooit grote populariteit genoot. De muziek is jeugdig en fris en heeft een lichtvoetige toon. Goed idee van de Nederlandse Reisopera om dit pareltje weer eens te spelen. Het Noord Nederlands Orkest, dat afgelopen seizoen een schitterend aandeel in Tristan und Isolde had, staat dit keer onder leiding van de  Franse dirigent Benjamin Levy.  De twee gezworen vrienden Nadir en Zurga worden net als de rol van Leïla gezongen door jonge zangers die aan de vooravond van een internationale carrière staan.
23 t/m 25 februari in Carré. Reserveer hier uw kaarten.

**** Volkskrant (Guido van Oorschot): Grootste kracht in zachte klanken
Jeugdige regisseur, jonge zangers, frisse dirigent: tot eind februari reizen ze door Nederland met een voorstelling die haar grootste kracht vindt in zachte, transparante klanken....

[...] Een emmer, een schelp, een visnet: aan zijn eenvoudige decor voegt scenograaf Wikke van Houwelingen weinig overbodigs toe. Een groot zeil dat millimeter voor millimeter wordt gehesen, slaat later om in een golfkam. Ook als projectiescherm voor schaduwtheater bewijst het goede diensten.  Drie dansers met kronkelende lijven spiegelen de ménage à trois in een niet-storende choreografie van Jitti Chompee.

[...] Het geheime wapen van deze Parelvissers staat op de bok: Benjamin Levy, een franse dirigent die helderheid zoekt. Hij nam het stuk al eens mee naar Sri Lanka, het voormalige Ceylon. Als Levy iets van de couleur locale heeft opgepikt, klinkt het door in een verhoogde gevoeligheid voor het feeërieke en mysterieuze.

Lees de hele recensie in de Volkskrant.

**** Theaterkrant (Henri Drost): Reisopera blaast stof van Bizets kaskraker
Baf! Met een doffe dreun slaat de golf die alsmaar groter en dreigender werd op het toneel, luttele centimeters achter Zurga, leider van de parelvissers. Precies op het moment dat zijn vertrouwen in liefde en vriendschap compleet gebroken is. Pas vijftien seconden later voelt het publiek in de zaal, als ware het een tsunami, een windvlaag onhoudbaar passeren.

Het is een ogenschijnlijk even simpel als doeltreffend toneeleffect, maar het is niet eens het dramatische hoogtepunt in wat de radicaalste enscenering van Bizets Les pêcheurs de perles in mensenheugenis is. Met een bij vlagen gekmakende, bij vlagen geniale, maar overal fantastisch gezongen Parelvissers blaast de Nederlandse Reisopera letterlijk al het stof van Bizets kaskraker.
Lees de hele recensie.

Place de l' Opera (Laura Roling): "Topzang in nieuwe Parelvissers bij Reisopera"
Bizets opera De Parelvissers is in trek. Na een succesvolle uitvoering in de ZaterdagMatinee was het afwachten welk operagezelschap een scenische voorstelling zou aandurven. De Nederlandse Reisopera, zo bleek. Vrijdag bracht het gezelschap een nieuwe productie in première in Enschede, met zang van wereldklasse en een minimalistische enscenering. [...]

(Kishani) Jayasinghe is niet alleen fysiek, maar ook vocaal erg geschikt voor de rol van Léïla. Met haar warme stemgeluid weet ze een gevoelige, maar ook sterke priesteres neer te zetten. Vooral in haar solo’s kwam Jayasinghe goed tot haar recht; met haar mannelijke tegenspelers leek haar stem wat minder goed te ‘mengen’.

Het sterkste staaltje casting was naar mijn mening echter gedaan voor de mannelijke hoofdrollen. De Amerikaanse tenor Jesus Garcia, die overigens niet alle voorstellingen in deze speelreeks zingt, heeft als Nadir werkelijk alles in huis. Zijn stem verloor geen enkel moment glans. Luid, zacht, hoog, laag: het was allemaal even prachtig. Tevens wist hij precies de juiste hoeveelheid emotie in zijn stem te leggen.

De Zurga van de Britse bariton Robert Davies was minstens even uitzonderlijk. Met een stoere bühnepresence en een dijk van een stem wist hij te imponeren. In alle registers klonk zijn bariton warm en krachtig, zonder ook maar enig moment te forceren. Ik vermoed dat hij een aantal Verdi-rollen ook uitstekend zou kunnen zingen.

De jonge Turkse bas-bariton Arman Isleker, lid van het ZangersEnsemble van de Nederlandse Reisopera, mocht als hogepriester Nourabad aantreden en deed dit uitstekend.
Lees de hele recensie.

De Telegraaf (Thiemo Wind)
[...] De voorstelling haalt de meeste kracht uit de eenvoud. Het toneelbeeld wordt volledig beheerst door een groot zeildoek dat zich als een enorme vloedgolf verschillende kanten op kan krullen. Geholpen door de belichting wordt de werking ervan steeds suggestiever, het vormt een substantieel onderdeel van het drama. De tsunami van het slotbeeld is indrukwekkend.

De grootste aanbeveling verdient de prachtige muziek van Bizet, die bij de Reisopera in goede handen is. De sopraan Kishani Jayasinghe (what’s in a name?) uit Sri Lanka, een gevoelige maar ook zelfbewuste Léïla, mag gerust een ontdekking heten. Ze brengt warmte en vocale souplesse mee, ondergebracht in subtiele lijnen.

Jesus Garcia heeft net te weinig vocale spanwijdte voor de rol van Nadir en klinkt het minst Frans van allemaal, maar de sympathieke Amerikaanse tenor weert zich kranig. Robert Davies overtuigt als Zurga en Arman Isleker is een goede Nourabad. In de bak bewijst het Noord Nederlands Orkest zich opnieuw als een betrokken operaorkest, ditmaal onder de fijnzinnige leiding van Benjamin Levy. Al met al levert de Nederlandse Reisopera een knappe prestatie, zeker voor een gezelschap dat tegenwoordig moet rondkomen met een krap budget. Het Enschedese premièrepubliek reageerde juichend. Lees de hele recensie.

Binnenkort in Carré

Inloggen
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.